مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین چیست؟

آیا می دانید مولتی ویتامین چیست و باید به چه صورت مصرف شود؟ مصرف این دارو چه مزایایی می تواند برای بدن به همراه داشته باشد؟ خواص مولتی ویتامین چیست و آیا مصرف این دارو عوارضی هم برای بدن خواهد داشت؟ باید بگوییم یکی از پرفروش ترین مکمل هایی که در بازار جهانی وجود دارد، مولتی ویتامین است.

مولتی ویتامین مینرال خارجی به عنوان یک مکمل ویژه، خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. افرادی که اقدام به مصرف این دارو می نمایند، می توانند سلامت جسمی خود را بهبود بخشند. همچنین مصرف این دارو منجر به کاهش ابتلا به بیماری های مزمن شده و از نظر روانی، فرد را در شرایط مطلوب قرار می دهد. دقیقا به دلیل همین مزایای عالی، مصرف مولتی ویتامین برای مادران باردار، کودکان، سالمندان و نوجوانان به صورت جدی و روزانه توصیه می شود. 

مولتی ویتامین چیست | ساپ اسپورت

مولتی ویتامین شامل چه ویتامین هایی است؟

داروی مولتی ویتامین ترکیبی از ویتامین های مختلفی بوده و هر یک از این ویتامین ها را می توان در مواد غذایی گوناگون یافت. از نمونه ویتامین هایی که در این دارو وجود دارد، باید به آمینواسیدها، اسیدهای چرب و مواد گیاهی مختلف اشاره کنیم. در واقع در مولتی ویتامین، حدود 13 ویتامین و 15 ماده معدنی وجود دارد که منجر شده تا مصرف آن بتواند بسیاری از نیازهای بدن را تامین کند.

البته با وجود فواید مولتی ویتامین و تنوع ویتامین ها و مواد معدنی درون آن، گاهی ممکن است برخی از این ویتامین ها درون دارو کمتر یا بیشتر استفاده شوند. از این رو بهتر است زیر نظر پزشک این دارو مصرف شود تا ایشان تعیین نماید که بدن شما در طول روز به چه تعداد مولتی ویتامین نیاز دارد. همچنین اگر داروی دیگری مصرف می کنید، از بروز تداخل دارویی جلوگیری نماید. 

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟

از آنجایی که خواص قرص مولتی ویتامین بسیار زیاد است، تمامی انسان ها می توانند اقدام به مصرف آن نمایند. با این حال برخی از افراد بهتر است حتما مصرف مولتی ویتامین را در برنامه روزانه خود بگنجانند. این دسته از افراد را باید چنین بیان کنیم:

  1. زنان باردار و شیرده
  2. افراد مسن و سالمند
  3. کودکانی که در سن رشد قرار دارند
  4. اشخاصی که داروهای خاص مصرف می کنند
  5. افرادی که علائم کمبود ویتامین دارند یا درگیر مشکل سوء تغذیه هستند
  6. اشخاصی که رژیم غذایی مخصوص به خود دارند
  7. بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی
مشاهده  بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین مینرال

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین 

حال که تقریبا کمی با فواید قرص مولتی ویتامین آشنا شدید و دریافتید که مولتی ویتامین چیست، باید بدانید این دارو را چه زمانی مصرف کنید، بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد. در حالت معمول زمان های متفاوتی برای مصرف این دارو توصیه می شود؛ اما بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین، همراه با غذا است. 

شما نباید به هیچ عنوان مولتی ویتامین را با معده خالی مورد استفاده قرار دهید. این مسئله می تواند برای سیستم گوارشی شما مشکل ایجاد کند. از سوی دیگر مصرف مولتی ویتامین با لبنیات و کلسیم هم توصیه نمی شود. شما همچنین می توانید داروهای ویتامین گروه ب را در صبح یا قبل از خواب مورد استفاده قرار دهید، تا شاهد تاثیرات مثبت آنها بر روی بدن خود باشید. 

قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟ 

برخی ممکن است تصور کنند که مصرف قرص مولتی ویتامین، باعث چاق شدن آنها شود. باید بگوییم مصرف این دارو در افرادی که لاغر یا چاق هستند، تاثیرات مختلفی می گذارد. ممکن است برخی بعد از مصرف داروی مولتی ویتامین، شاهد چاق شدن صورت و بدن خود شوند. این مسئله حقیقت دارد؛ زیرا مصرف مولتی ویتامین باعث افزایش اشتها شده و در نتیجه میزان غذای دریافتی بدن هم افزایش می یابد. 

با این حال مصرف مولتی ویتامین به این معنا نیست که منجر به چاق شدن شود. به این دلیل که افراد چاق وقتی مولتی ویتامین مصرف می کنند، در بدنشان انرژی تولید می شود. این انرژی تولید شده، باعث کاهش اشتها در آنها شده و تمایل کمتری به مصرف غذا پیدا می کنند. در نتیجه مصرف مولتی ویتامین در افراد چاق، منجر به کاهش وزن و در افراد لاغر منجر به افزایش وزن می شود. 

مشاهده  در حین تمرین بدنسازی چه مکملی بخوریم؟

عوارض مولتی ویتامین برای کبد 

در صورتی که شخصی بیش از اندازه اقدام به مصرف مولتی ویتامین نماید، با برخی عوارض و مشکلات مواجه خواهد شد. عوارض قرص مولتی ویتامین بر روی کبد، از شایع ترین عوارض مصرف این نوع قرص ها است. اگر مولتی ویتامین به میزان زیادی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند به کبد فشار وارد کرده و حتی به آن آسیب بزند. در واقع ویتامین هایی همچون ویتامین E,A,B3,B12 و D، نه تنها مشکلی بر روی کبد ایجاد نمی کنند، بلکه درمان کننده بیماری های کبد نیز خواهند بود.

با این حال اگر همین ویتامین ها بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است مشکلات شدید و جدی ای را برای فرد به وجود آورند. از جمله ویتامین هایی که برای کبد مضر به شمار می روند، ویتامین هایی هستند که کبد چرب را تشدید می کنند. ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A،  ویتامین K و ویتامین B نیز، اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، می توانند به کبد آسیب شدیدی وارد نمایند.

بهترین قرص مولتی ویتامین برای زنان 

در میان تنوع بالایی از قرص های مولتی ویتامین، برخی، بهترین قرص برای خانم ها هستند. به این دلیل که سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کرده و خستگی را از بدن آنها دور می کنند. در قرص های مولتی ویتامین انواع ویتامین های B,A,D3,C,K و مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، مس، منیزیم، زینک و … وجود دارد. به همین دلیل مصرف یک الی دو عدد از این قرص ها در طول روز، می تواند انرژی فوق العاده ای را وارد بدن خانم ها نماید. 

مشاهده  مکمل های بدنسازی را به چه صورت و در چه زمانی مصرف کنیم؟

در این میان، باید به بهترین قرص های مولتی ویتامین برای خانم ها اشاره کنیم. قرص هایی همچون مولتی ویتامین بایوبیسیکس نیچرز اونلی، قرص اپتی وومن گلدن لایف، کپسول ول وومن اورجینال ویتابیوتیکس، مولتی ویتامین اکتی وومن لیبرتی، مولتی وومن آلفا ویتامینز، کپسول نرم و مینا ویت بالای 50 سال ویوا تیون، مولتی ویتامین اس تی پی فارما و مولتی ویتامین جی وی آی. 

نتیجه گیری 

امروزه دیگر نیازی نیست برای خرید انواع مکمل ها و قرص های تقویتی به داروخانه مراجعه نمود. می توان در خانه نشسته و از طریق فروشگاه مکمل بدنسازی آنلاین اقدام به تهیه انواع داروها و قرص های تقویتی نمود. بسیاری از ورزشکاران از این روش برای تهیه مکمل های خود استفاده می کنند، که دسترسی آسان آنها را به انواع مکمل ها میسر نموده است. شما نیز هر چه می خواهید آنلاین تهیه کنید و در زمان و هزینه خود صرفه جویی نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!