نحوه ی عملکرد کراتین و گلوتامین به چه صورت است؟

گلوتامین بهتر است یا کراتین+زمان مصرف+فواید

گلوتامین یا کراتین؟

آگاهی از تفاوت کراتین و گلوتامین برای ورزشکاران و افرادی که در رژیم غذایی خود این دو مکمل را گنجانده اند ضروری می باشد. خیلی از افراد با این سوال مواجه هستند که گلوتامین بهتر است یا کراتین؟ هر دوی این مکمل ها برای سلامتی و افزایش قوای بدنی ورزشکاران مفیدند. آنچه آنها را از یکدیگر متمایز می سازد تاثیرات متفاوتی است که این دو ماده غذایی بر بدن افراد دارند. در حالی که کراتین قدرت و توان خروجی بدن را افزایش می دهد، گلوتامین باعث کاهش زمان ریکاوری در عضلات می شود. برای خرید مکمل کراتین بدنسازی اعتماد به فروشگاه های معتبر و با سابقه بهترین اقدام و تصمیم خواهد بود. در ادامه این مطلب از ساپ اسپورت، با ما همراه باشید تا شما را با مشخصه ها، مزایا و تفاوت کراتین و گلوتامین بیشتر آشنا کنیم.

تفاوت کراتین و گلوتامین چیست؟

اصلی ترین تفاوت کراتین و گلوتامین در این است که گلوتامین سنتز یا تجزیه پروتئین را در عضلات به طور مستقیم به انجام می رساند. این در حالی است که کراتین با افزایش متابولیسم و کاهش چربی به طور غیر مستقیم، سبب رشد و تقویت عضلات می گردد.

پیش از آنکه به بررسی کامل تفاوت کراتین و گلوتامین بپردازیم بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد هر یک از این مکمل های غذایی در اختیار شما قرار دهیم.

گلوتامین یا ال گلوتامین جزء آمینو اسیدهایی است که به میزان فراوان و به طور طبیعی در بدن هر انسانی تولید می شوند. نقش ال گلوتامین، ریکاوری عضلات، حفظ سلامت روده ها و تقویت سیستم ایمنی بدن است. بدن انسان به طور مداوم در حال تولید این ماده غذایی است با این وجود در زمان فعالیت های جسمانی شدید و تمرینات ورزشی طاقت فرسا، ذخیره ال گلوتامین به اتمام می رسد. در چنین شرایطی فرد مجبور به مصرف مکمل ها یا مواد غذایی حاوی گلوتامین می شود. در این صورت بازسازی و ترمیم عضلات بهبود یافته و مدت زمان ریکاوری آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

کراتین یکی از متداول ترین و پرطرفدارترین مکمل های ارگوژنیک می باشد. این مکمل از ترکیب سه آمینو اسید گلاپسین، متیونین و آرژنین تشکیل یافته است. کلیه و کبد نقش تولید کراتین و عضلات وظیفه ذخیره آن را بر عهده دارند. این مکمل به افزایش توان، عملکرد بدن و قدرت عضلات کمک بسزایی می کند؛ بنابراین وجود میزان بیشتری از این ماده غذایی در بدن، انجام تمرینات پر فشار را برای ورزشکاران با سهولت بیشتری همراه می سازد. تقویت عملکرد مغز، بهبود استقامت، سرعت و عملکرد بدن و افزایش قدرت توده های عضلانی از جمله مزایای مصرف کراتین می باشند.

مشاهده  مکمل پمپ چیست و چه فایده ای برای بدنسازان دارد؟
تفاوت کراتین و گلوتامین چیست؟

نحوه ی عملکرد کراتین و گلوتامین به چه صورت است؟

تفاوت کراتین و گلوتامین از نحوه عملکرد این دو مکمل ناشی می شود. منبع اصلی انرژی بدن آدنوزین تری فسفات (ATP) است. کراتین با تولید ATP بیشتر در بدن، سوخت مورد نیاز عضلات را تامین کرده و به افزایش توان و قدرت آنها کمک می کند.

نقش گلوتامین در بدن، انتقال هر چه بهتر نیتروژن می باشد. این اتم سبب بازسازی عضلات و کاهش درد آنها، تقویت سیستم ایمنی بدن و بازسازی دیواره روده می شود. این مکمل با متعادل نگه داشتن میزان نیتروژن به ریکاوری بدن سرعت می بخشد.

فواید کراتین و گلوتامین برای عملکرد ورزشی

نقش گلوتامین در بدن و در حین فعالیت های ورزشی، ریکاوری و کاهش درد عضلانی و DOMS است. این مکمل همچنین با پیشگیری از تجزیه و فروپاشی توده عضلات بدن، فرایند عضله سازی را بهبود می بخشد. کراتین ذخایر سوختی زیادی را در اختیار عضلات قرار داده و انرژی لازم برای انجام تمرینات طولانی، غیر هوازی و انفجاری را برای آنها فراهم می سازد. این مکمل قدرت و توان بافت های عضلانی را افزایش می دهد.

بهترین زمان مصرف گلوتامین

بهترین زمان مصرف گلوتامین بعد از حرکات ورزشی و تمرین است چرا که این مکمل با تولید هورمون رشد یا HGH، بعد از تمرین، سبب ساخت بافت عضلانی خواهد شد. گلوتامین سبب افزایش متابولیسم و کاهش چربی انباشته در بدن می شود. مصرف آن بعد از تمرین علاوه بر کاهش وزن قند خون را نیز متعادل می سازد.

مشاهده  مس گینر چیست؟|تفاوتش با گینر|زمان مصرف

بهترین زمان مصرف کراتین

برای داشتن بیشترین عملکرد در تمرینات ورزشی، می بایست انرژی لازم به عضلات بدن برسد. به همین منظور بهترین زمان مصرف کراتین قبل از تمرین است. با این کار ذخایر گلیکوژن در بدن افزایش خواهد یافت. به علاوه وجود این مکمل بعد از تمرینات، ریکاوری عضلات را تسریع خواهد بخشید. برخی از ورزشکاران مصرف کراتین را به بعد از تمرین موکول می کنند. بهترین زمان مصرف کراتین قبل و بعد از تمرین است. انجام تمرینات بین دو وعده مصرف کراتین حالت آنابولیک را در بدن شما ایجاد خواهد کرد.

آیا امکان مصرف همزمان کراتین و گلوتامین وجود دارد؟

بله، مصرف همزمان کراتین و گلوتامین اثربخشی بهتری را بر روی بدن خواهد داشت. این یک ترکیب عالی برای کاهش درد عضلانی، افزایش قدرت و ریکاوری سریع بدن بعد از تمرین است.

دوز توصیه شده گلوتامین و کراتین چیست؟

یک ورزشکار به ازای هر 10 کیلوگرم وزن بدن خود می بایست یک گرم کراتین و بین 5 الی 10 گرم گلوتامین مصرف کند. چنانچه می خواهید گلوتامین بیشترین اثربخشی را روی بدن شما داشته باشد بهتر است این میزان را در 4 الی 6 وعده مورد استفاده قرار دهید.

مشاهده  گینر چیست|آیا گینرهای عضله‌ساز خطرناک است؟

مصرف همزمان گلوتامین و کراتین

گلوتامین و کراتین هر دو در دسته پروتئین ها قرار داده شده و آمینو اسید هستند. مصرف همزمان این دو مکمل هیچ خطری را برای بدن به همراه ندارد؛ به طوری که بسیاری از مکمل های شناخته شده دنیا از ترکیب این دو اسید آمینه تشکیل یافته اند. کافی است این دو پروتئین را بر اساس میزان دوز توصیه شده با هم ترکیب کرده و در آب یا دیگر نوشیدنی های سرد غیر اسیدی مخلوط و میل کنید.

آیا امکان مصرف همزمان کراتین و گلوتامین وجود دارد؟

نکات مهم در مورد مصرف کراتین و گلوتامین

  • برای مصرف همزمان کراتین و گلوتامین به میزان دوز آنها ها توجه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.
  • برای خرید گلوتامین بدنسازی، کراتین یا دیگر مکمل های ورزشی به فروشگاه های معتبر مراجعه فرموده و برندهای شناخته شده را خریداری کنید.
  • مصرف کراتین یا گلوتامین برای ورزشکارانی مناسب است که روزانه بیش از یک بار ورزش می کنند.
  • به منظور کاهش میزان آمونیاک حاصل از فشار و استرس در زمان تمرینات، بهتر است گلوتامین را با دیگر کربوهیدرات ها مخلوط کرده و مصرف کنید.
  • چنانچه قصد دارید کراتین و گلوتامین را به طور همزمان مصرف کنید زیر نظر پزشک یا مربی خود و طبق تجویز آنها این کار را انجام دهید.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی داشتیم شما را با تفاوت کراتین و گلوتامین و مشخصه های هر کدام آشنا کنیم. این دو مکمل آمینو اسیدی نقش مهمی در متابولیسم، عملکرد بهتر دستگاه ایمنی و سوخت رسانی به عضلات دارند. مصرف همزمان کراتین و گلوتامین آن را به ترکیبی ویژه و مکملی به مراتب تاثیرگذارتر تبدیل خواهد ساخت. چنانچه برای خرید کراتین و گلوتامین یا هر مکمل غذایی دیگر به دنبال یک فروشگاه اینترنتی معتبر هستید، ساپ اسپورت یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!